Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.02.2016 15:04 - Сензация: първа среща на живи дунавски и волжки българи
Автор: iliyanv Категория: История   
Прочетен: 1889 Коментари: 8 Гласове:
1

Последна промяна: 11.02.2016 11:51

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 И се срещнаха на брега на великата българска река Болга  след дълга разлъка:  душа с душа братска, кръв с кръв родна. И се срещнаха и се не познаха.

 

Годината е 1914. Двама мастити български историци – проф. Йордан Иванов и набедения за патриарх на българската история проф. Васил Златарски тръгват  по дирите на изгубените български стари извори и книжнина. Но не тръгват  към румънски и молдовски библиотеки или атонски и македонски манастири, а към меката на българската история – Петербург и Москва. Всъщност в мотивите на Златарски имало дребен битов елемент – на държавен масраф да прибере вещите на починалия си брат и спонсор, ген. лейтенант от руската армия Стефан Златарски, починал през 1912 година в Нижни Новгород. Български офицер и руски агент от 1884 година, кап. Стефан Златарски е активен участник в преврата срещу княз Александър Батенберг. Успява да избяга от  съдебно преследване  и се установява при господарите си в Букурещ, където отново взема дейно участие в подготовката и организацията на русофилския опит за военен преврат от 1887 година. Поради  което и по съвкупност от двете участия във военни заговори получава от българския съд задочна смъртна присъда за предателство срещу родината си. Оставил скромно наследство от двадесетина маслени платна, та мисията на Васил Златарски била да  прибере картините в България. По време на престоя Златарски изпълнил семейната заръка,  след  което двамата с колегата си продължили  пътуването до старините на град Булгар. През 1931 година проф. Йордан Иванов публикува няколко разказа за впечатленията си, събрани от това пътуване. Публикувам един откъс от очерка  „Сегашните „Българи” при Волга”, който поради фундаменталното си значение за българската  история би трябвало да бъде написан със златни букви върху гранитни  плочи, които да се поставят  пред входа на Националния исторически музей  и БАН.

Сегашните „Българи” при Волга -  Йордан Иванов

„ Беше  през пролетта  1914 година. Аз и колегата проф. Васил Златарски обикаляхме из руските книгохранилища да дирим старобългарски и руски ръкописи, засягащи българското минало и книжнина. От Петербург заминахме  с железницата за Рибинск, дето се качихме на параход и се спуснахме по Волга....

След 36 часа плаване стигнахме в Нижни Новгород. Параходът трябваше да  чака там половин ден и ние слязохме да разгледаме града. Далеч пред погледа са се прострели  водите на великата руска река, широка и необятна като душата на северния славянски народ. Множество параходи и шлепове сноват по Волга. По нейния бряг, край града, купища стока се товари и разтоварва. Ето там, по дългото пристанище, босяците на Максим Горки, подпомагани от дружно изпълявани  припеви, ритмично дигат и слагат тежки товари. По едно време вниманието ни се спря на две пъргави деца с мургави лица и  черни като въглен очи. Те не приличаха нито на плавите руси, нито на матовите татари.

– Батюшка! Копеечку ... обърна се умолително едното от тях. – Гледай, Златарски – рекох на другаря – гледай  тези просячета  каква ли са раса ? Не изглеждат на татарчета. На въпроса какви са по народност , децата ни отговориха свенливо „Мы болгары.”

 – Чуваш ли , Златарски? Българи!... Пак ги питаме, пак същия отговор. Без да се бавя, аз посегнах и улових детето, дадох му пари, но то се изплаши и се дърпаше, докато най-сетне се изплъзна от ръцете ми. Едва изтръгнах две-три думи от него  - че родителите му живеят там долу, край Волга, дето имало и други българи около двадесет къщи.

Веднага  след това ние се насочваме край реката, за да питаме за нашите волжки сънародици, за съплеменниците на Кубрат и Аспарух. На един площад стои полицай – городовой. Спирам се при нето и почвам да го  питам какви инородци живеят в Нижни Новгород. Той изрежда татари, тези, онези, но за българи нищо не споменава. Тогава му задавам направо  въпроса , дали има българи и какъв език говорят. – Да, има малко, те говорят български -  отговори той. Повече подробности н е научихме....
И наистина в Казан узнахме за наша най-голяма изненада, че с името „българи” там се наричали циганите. Едва сега разбрахме нашата заблуда с мургавите просячета в Нижни Новгород”.

image

Волжки българчета - артисти

 

 




Гласувай:
6
5



1. shtaparov - Интересна история, но има нещо гн...
11.02.2016 01:19
Интересна история,но има нещо гнило в нея: днес никой съветски "историк" или тюрколог не казва Волжките Българи и циганите да са имали нещо общо помежду си,а всеки сочи за наши "роднини" татарите,които пък тук са изрично посочени като народ различен от Българския. Татарите в Казан и Нижни Новгород с името Българи "назовавали" циганите,но самите "цигани" не знаели това и сами се наричали Българи а днешните казански "Българи" и дума не са чули за подобни истории! Според мен цялото това съобщение е пропито с недомлъвки и недоразумения а нашите учени,тръгнали да издирват Български следи при Волга открили най-после такива,но не си направили труда да отидат при самите Българи и да проверят какъв е бил техният Български език,за който им споменал срещнатият градски полицай. Не искам да обвинявам забележителния учен Йордан Иванов в некоректност но фактът,че са открили най-после Българи и са стигнали на метри от тях,без да отидат да ги видят лично е меко казано смущаващ.
цитирай
2. iliyanv - Мдаа,мдаа,
11.02.2016 08:37
аз не казвам, някой да твърди че циганета и волжки "българи" имат нещо общо. Просто се бъзикам с тукашната ветовско-делиорманска академична мисъл.
Амчи как да открият "българи" и "български език", при очевидната им липса в района? То, дет се вика - от това по-голямо доказателство - здраве му кажи.
цитирай
3. shtaparov - А истински ли са поднесените в ст...
13.02.2016 18:36
А истински ли са поднесените в статията събития,или са измислени специално заради бъзика с "капацитетите"?
цитирай
4. get - - Щапаров - виждам, че тук нещата опират не толкова до ... ?
13.02.2016 19:45
shtaparov написа:
А истински ли са поднесените в статията събития,или са измислени специално заради бъзика с "капацитетите"?


... История, а до публицистика? Защото, както Ветовският прабулгарин, се е запънал в "доказателствата си", че тази част от народа ни наричани Българи е била тюркска по произход и език ... то опониращият му ... и държа да отбележа ВСЕ ОЩЕ УВАЖАВАН ОТ МЕН Илиан - се е заел да доказва, че станалото СЛЕД СЕДМИ ВЕК "миксиране" на населението от Приволжие население е САМО ТЮРКСКО и НЯМА НИКАКВИ ПОДАТКИ - Някога то да е било ЕВРОПЕЙСКО (ерго разбирай РОДСТВЕНО на нас БЪЛГАРИТЕ ?)!

- В една такава ситуация е изпаднала(след научната Конференция от 2001 г.) велико-руската и тюрко-татарската(казанската) исторически науки в ОПИТА ИМ да припишат ЗА СВОИ - населението създало ИМЕНКОВСКА КУЛТУРА ... а с това и прото-образа на държавата известна, като България на Волга?!

1. Велико русите, в панславянските си исторически напъни искат да изкарат "именковци" за "славяни" влизайки в разрез с Концепцията си, че ДО ШЕСТИ ВЕК "славяните" се поселявали "Припятските блата" с присъщата им "пражко-корчакска" и НАЙ-ИЗОСТАНАЛА от Всички известни й и съпределни материално-археологически култури ... в противовес с казанско-татаристките учени, които пък доказват ЧЕ ОЩЕ ОТ ПЪРВИ ВЕК ... номадите "тюрки" са изоставили скитническият живот (в юрти) преминали към уседнал живот и създали ЗЕМЕДЕЛИЕ, което е с алтернатива (имащо аналогия) единствено в Римската материална култура от Балкани и Прикарпатие ?

- Уважаеми Илиане, отново апелирам ... към трезвост и вслушване в чужди мнения ... по отношения не само на материални паметници а и на писмени такива - приписващи на именковско население ЕВРОПЕИЗЪМ под термините "сакалиба" - Което няма как да е "славяни" - по причина, ако изобщо е имало "славяни" - то МАТЕРИАЛНИ СЛЕДИ от ПРЕСЕЛЕНИЕ на такова население в ранните Първи и Втори векове ЛИПСВАТ?

- Още веднъж с уважение - от мен!
цитирай
5. iliyanv - Щапаров,
15.02.2016 09:06
Бъзикът си е бъзик, истината си е истина.
Ето очерците на проф. Йордан Иванов:

http://www.bulgari-istoria-2010/booksBG/J_Ivanov_Volzki_balgari.pdf

Гет, никъде не твърдя за миксиране на населението при Волга и Кама. Тези туземци са тюрки от времето на дядо Адам и неговите наследници. Време е да се каже сбогом на предразсъдъците и заблудите. За сакалибата ще напиша отделна тема. Напиши я и ти. Ще се радвам на всяко друго, но държа да подчертая - аргументирано и подплатено с доказателства мнение.
цитирай
6. shtaparov - Бъзикът си е...
17.02.2016 19:08
iliyanv написа:
Бъзикът си е бъзик, истината си е истина.
Ето очерците на проф. Йордан Иванов:

http://www-istoria-2010/booksBG/J_Ivanov_Volzki_balgari.pdf

Гет, никъде не твърдя за миксиране на населението при Волга и Кама. Тези туземци са тюрки от времето на дядо Адам и неговите наследници. Време е да се каже сбогом на предразсъдъците и заблудите. За сакалибата ще напиша отделна тема. Напиши я и ти. Ще се радвам на всяко друго, но държа да подчертая - аргументирано и подплатено с доказателства мнение.

Благодаря- това се оказа чудесен източник на изворови знания.
цитирай
7. elcho - Предполагам, ......
10.03.2016 22:28
...,че става дума за нещо съдбоносно...!
цитирай
8. elcho - Аз съм съпричастен към коментара на get
13.03.2016 08:48
всичко, което пиша, го поднасям за коментар, а не го налагам като истина .И не е нужно да се нападаме веднага, а да споделиме мнения, Но за това се изисква поне малко уважение, за което отправям АПЕЛ към iliyanv и всички други !...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: iliyanv
Категория: История
Прочетен: 59757
Постинги: 16
Коментари: 168
Гласове: 119
Архив
Календар
«  Ноември, 2018  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930